Lördag del 2

Efter Shiva åkte jag till en park som hette Karbon park. Där kollade jag in lite bambu samt några stackars hundar. Efter det frågade min tacichaffis om jag ville handla något. Ok sa jag varpå han körde in till en goverment shop. Detta är affärer där du inte kan pruta och priserna står redan på allt. Jag var inte särskilt imponerad men det hindrade inte affärsägaren ifrån att hämta ner 5 mattor av olika slag trots att jag hela tiden sa att jag inte ville köpa en matta.

Efter shoppingrundan stannade vi till på ett tekniskt museum. Liknade universum i Sverige där du kan testa alla möjliga experiment. Vi gick där en timme och under den timmen kom ca 5 olika barn fram till mig och ville skaka min hand eller bara fråga var jag kom ifrån. En kille ca 12 år sken upp när jag sa Sweden och sa.. in the north of Europe.

När detta var klart stack vi vidare så jag fick se parlamentet. Därefter åkte vi till palatset där jag gick omkring och lyssnade på en inspelning om alla rummen och kända personer i palatset. Sånt en turist måste göra… varken bättre eller sämre. Fick se lite stolar gjorda av elefant fötter samt en vas gjord av en elefantsnabel.

När detta var klart åkte vi till ett hare krishna tempel. Han sa att jag skulle gå in själv så väntade han på andra sidan den 6 filiga vägen. Jag hoppade av, gick igenom en scanner och upptäckte snabbt att jag stod i kö för att gå i gudstjänst igen. Samma sak här, fick ta av mig skorna, gå förbi flertalet olika gudar där jag fick göra rörelserna mot huvudet, mot ögonen och mot hjärta. Efter det fick jag ställa mig i en kö liknade de som finns på nöjesfält där sett snirklar sig fram. På marken låg bruna plattor och för varje platta skulle man säga en ramsa.. hare krishna hare krishna hare hare…. och ännu mer. Tror det var 108 stenar som jag fick gå och rabbla ramsan. Varje gång jag tittade upp log en indier mot mig. Kändes aninge fånigt men man tar seden dit man kommer och jag kom ingenstans… omringad av Indier som ropade Hare Krishna…

Till slut kom jag fram till huvudtemplet. Här inne fanns ett förgylt ståtlig altare med gudar framför, och som vanligt skulle man skänka en slant. Efter det ville jag ut men då kom jag återigen till en marknad där man kunde köpa souvenirer samt adra religösa saker. Till slut befann jag mig i en matkö för att komma ut. Jag hoppade den måltiden.

När jag väl kommit ut från templet stod jag på fel sida den 6 filiga vägen. Jag fick kasta mig mellan bilarna som tutade och till slut kom jag halvägs. Jag kollade lite till vänster om mig och där stod en ko… antagligen hade han samma problem som jag men han tog det lugnt och käkade mellan vägfilerna. Till slut kom min taxichaffis över och hjälpte mig ta mig de sista 8 meterna.

Det skulle han inte gjort…. när vi kom bort till hans bil så blev den lappad av polisen. Trist, han sa att han bara hade hämtat mig men polisen bara skakade på huvudet och sa typ gjort är gjort skyll dig själv!

Därefter åkte vi till Monkey tempel, en stor apa där jag fick gå in och ta av mig dojorna igen.

Snacka om att jag är helig nu!

Slutligen åkte vi hem och efter en hel dags utflykt, ca 9,5 timmar så var jag äntligen hemma på hotellet. Det skulle kosta 1700 Rupier men han drog till lite och sa 2500, antagligen för att han åkte på böter. Jag gav honom 2700 (330 kr) och tackade för resan.